Jana Cichrová z oddelenia predaja YIT: „Klient musí poznať realitu.“
Menu
Naše projekty
Chcel som pomôcť klientom so zdravotným hendikepom. Občianske združenie MY YIT aktivity zafinancovalo
Hoci sa Štefan Hohoš venuje dobrovoľníckym aktivitám iba rok a pol, pomohol už mnohým ľuďom. S kolegami napríklad zrekonštruovali priestory pre Organizáciu muskulárnych dystrofikov. Kým vo voľnom čase „dobrovoľníči“, v práci sa venuje komplikovaným reklamáciám.
Ako si spomínaš na svoje začiatky vo YIT?
Moje začiatky siahajú ešte do obdobia pred YIT, do roku 2010. Do polovice roku 2017 som pracoval na pozícii majstra na stavbe. Vtedy ma oslovili s ponukou stať sa koordinátorom reklamácií. Na tejto pozícii pracujem dodnes.
Pri obsadzovaní pozície teda spoločnosť najskôr siahla do vlastných radov?
Áno, robí sa to tak vždy, keď firma hľadá niekoho na novú pozíciu. Osloví najprv zamestnanca, o ktorom vie, že by sa rád kariérne posunul. V tomto prípade jeden kolega odchádzal do dôchodku a o pozícii vedelo viacero ľudí, ale mali pred ňou rešpekt, lebo riešiť reklamácie nie je najjednoduchšia práca.
Prečo si sa rozhodol tú prácu prijať?
Nerozhodovalo sa mi ľahko, mal som rád prácu, ktorú som robil predtým. Majstrom som bol od roku 1995. Mal som ale určité zdravotné problémy a tiež som čakal prírastok do rodiny, tak sa mi táto zmena zdala byť dobrý nápad.
Ako si prežíval prechod zo stavby do kancelárie?
Z kancelárie sa nedá vyriešiť všetko, tretinu času stále trávim v teréne medzi klientmi. Sú situácie, keď nie je jasné, či je reklamácia oprávnená. Vtedy je lepšie prísť na miesto, pozrieť sa na situáciu osobne a z očí do očí si ju vydiskutovať. V čase pandémie to ale máme, samozrejme, ťažšie.
Reklamácia sama o sebe nie je príjemný dôvod na stretnutie. Aká je práca s klientmi?
Je to do určitej miery psychológia. Prichádzame do kontaktu s rôznymi typmi ľudí, je normálne, keď sa z času na čas objavia aj vyhrotenejšie situácie. YIT nás posiela na školenia, ako zvládať napätú situáciu a zároveň ovládať aj emóciu v sebe. Potrebujeme nájsť riešenie, a nie byť na seba nepríjemní. Niekedy je to dosť ťažká úloha.
Aký je trend? Stúpa počet reklamácií?
Nie, možno stúpa skôr počet tých pocitových, ale to je spôsobené aj zmenou prostredia. Ľudia majú v novom byte pocit, že im fúka alebo že sa im nedostatočne kúri. Často je ale dôvodom nevyregulované kúrenie v predošlom byte a návyk na prekúrené prostredie. Mali sme prípad, keď klient riešil, že má v byte studené radiátory, ale pritom v byte mal 23-24 stupňov. Priestor bol vykúrený od slnka, čiže regulačná hlavica kúrenie automaticky vypla. Chodili sme k nemu a odvzdušňovali sme radiátory a nakoniec sme zistili, že nebol problém v tom, že má v byte zimu, ale že má studený radiátor. Často sa tak stane, že klientov vlastne aj trochu vzdelávame.
Čo máš na svojej práci rád?
Je to zaujímavá práca. Stretávam sa s rôznymi problémami a baví ma ich riešiť. A, samozrejme, najlepší pocit je, keď sa klient poďakuje, že sme mu pomohli.
Pomoc ale v rámci YIT súvisí aj s dobrovoľníctvom, ktorému sa venuješ.
V občianskom združení MY YIT pôsobím asi rok a pol, ale aj pred tým som sa vždy snažil ľuďom pomáhať a nikdy som to nebral ako dobrovoľníctvo.
Ale v práci sa to začalo príbehom jedného manželského páru – obaja sú na invalidných vozíkoch. Odovzdávali sme im byt, ktorý si kúpili v jednom z našich projektov. Snažili sme sa vyjsť im v ústrety a pomôcť im aj nad rámec našich bežných povinností. Po dohode so stavbyvedúcim sme tam namontovali sušiak na bielizeň a ďalšie drobnosti.
Po nejakom čase som toho pána stretol v obchode a medzi rečou mi spomenul, že nemôžu používať balkón, lebo je tam veľký skok a s vozíkom sa tam nedostanú. Sľúbil som mu, že zistím, čo by sa s tým dalo robiť. Už tomu sa veľmi potešil. Snažili sa osloviť viacero firiem, ale nikto im s tým nevedel pomôcť. Zrealizoval som povolenie od statika a v práci som sa kolegyne, ktorá vedie OZ MY YIT, spýtal, či by sme im vedeli pomôcť. YIT im zafinancovalo zvýšenú podlahu a ja som sa stal členom nášho občianskeho združenia.
Na akej najvýraznejšej dobrovoľníckej aktivite si sa podieľal?
Bola to pomoc ľuďom so muskulárnou dystrofiou. Išlo o to, že Organizácia muskulárnych dystrofikov získala od Mestskej časti Ružinov za výhodných podmienok nebytové priestory pre svoje aktivity. Bolo však potrebné urobiť rozsiahlu rekonštrukciu. S niekoľkými kolegami, ale aj ďalšími dobrovoľníkmi mimo YIT sme sa im rozhodli pomôcť. Najskôr malo ísť skôr o administratívnu pomoc so zmluvou, výberom firmy na prerábku, ale nakoniec sme im s určitou časťou prerábky pomohli sami.
Bolo to náročné, lebo chceli pomôcť aj ľudia, ktorí v živote nedržali v ruke kladivo, nie to ešte zbíjačku (smiech). Aj pod mojím dozorom sme tieto práce robili po víkendoch, po večeroch. Keď som nemohol ja, dohodol som sa s kolegami. Z YIT sa pridalo celkovo asi 25 ľudí, približne rovnaký počet dobrovoľníkov bol z iných organizácií, ktoré dystrofikom pomáhajú. Všetko sme zvládli, pomohli sme ľuďom, ktorí to potrebovali. V priestoroch dnes majú kancelárie a sklad, prenajímajú totiž invalidné vozíky, „chodítka“ alebo zdvíhacie zariadenia.
Si držiteľom ocenenia Zamestnanec s najväčším srdcom. Súvisí to s dobrovoľníckymi aktivitami?
Áno. Kolegovia ocenili aktivity, ktoré som viedol, mnohí vedeli, že to bolo organizačne, fyzicky aj psychicky náročné.
Vo YIT si 10 rokov. Zvažoval si niekedy výmenu zamestnávateľa?
Nie. Nie som typ človeka, ktorý je 2 mesiace tu a 3 mesiace niekde inde. Keď si vo firme, v ktorej mi je dobre, nájdem miesto, snažím sa jej byť prospešný a neťahá ma to inam. Je tu príjemný kolektív a každý mesiac mi posielajú peniaze (smiech). Žartujem, ale treba povedať, že nie všade je to pravidlom, zažil som to v predošlej práci, kde som 3 mesiace nedostal výplatu. A ešte je pre mňa dôležité, že nás naši nadriadení počúvajú a snažia sa nám pomôcť.
Čo máš na YIT rád?
Ako som už hovoril, sú tu skvelí ľudia a tiež ma tešia firemné benefity. Užil som si napríklad rodinný deň, ktorý YIT zorganizovala pre členov nášho občianskeho združenia a tiež ma potešil príspevok pri príležitosti pracovného jubilea, keď som oslavoval 10 rokov vo firme.
Máme MultiSport karty na šport. A medzi ľuďmi počujem alebo čítam na internete, že YIT je jedna z mála firiem a developerov, ktorí majú záujem o klientov. Snažíme sa klientom vychádzať maximálne v ústrety, či už servisom, aktivitami ako deň otvorených dverí alebo ponúkať výhodné zľavy od partnerov v online službe YIT PLUS.