Jana Cichrová z oddelenia predaja YIT: „Klient musí poznať realitu.“
Menu
Naše projekty
Naše benefity mi dovoľujú plnohodnotne pracovať a pritom nezanedbávať rodinu
Richard je otcom dvoch a v tomto čase možno už troch detí, a hoci je vo YIT ešte len štyri roky, už sa kariérne výrazne posunul. Najskôr sa stal tímlídrom dizajn manažmentu, potom manažérom celej sekcie architektúry a dizajnu. Hovorí, že bez tolerancie a ľudského prístupu zo strany zamestnávateľa by tieto možnosti nemal.
Ešte v roku 2017 si pôsobil ako architekt. Hoci si kontakt s architektúrou nestratil, dnes sú tvoje kompetencie oveľa širšie. Akú cestu si odvtedy prešiel?
Do YIT som nastupoval som priamo z projekcie, z architektonického ateliéru, a to na pozíciu dizajn manažéra. V priebehu štyroch rokov pôsobenia vo YIT som postupne prešiel na pozíciu tímlídra dizajn manažmentu. Momentálne zastrešujem oddelenie architektúry a dizajnu, pod ktoré spadajú aj ďalšie dva spriatelené tímy, a to tímy klientskych zmien a fit-outov.
Prečo si vlastne odišiel z predošlého zamestnania?
Bola to trošku aj náhoda, ale už dlhšie ma lákalo nazrieť do zákulisia sveta developmentu. Chcel som vedieť, prečo developeri uvažujú tak, ako uvažujú, prečo z architektonického pohľadu niektoré projekty neuspejú a iné áno.
A ktoré projekty sú teda tie úspešné?
Developer sa na projekt pozerá aj v trochu iných súvislostiach. Nielen v architektonicko-urbanistických, ale aj sociálnych či ekonomických. Je tam veľa prienikov, ktoré šikovný architekt, samozrejme, tak isto vníma, no pohľad developera musí reflektovať aj lokálny trh v danom čase.
Hovoril si o náhode, ktorá ťa dostala do YIT. O čo išlo?
V roku 2017 môj syn nemal ešte ani rok a ja som sa začal zamýšľať nad budúcnosťou a zabezpečením rodiny. Zhoda náhod je v tom, že YIT vtedy formovalo samostatné dizajn oddelenie a rozširovalo stav. Takže sa naskytla príležitosť, ktorú som sa rozhodol využiť okamžite. Inak by som zrejme ešte niekoľko rokov pravdepodobne odďaľoval opustenie architektonického sveta.
Na našom trhu pôsobí iba istý počet developerov, ktorí sú sympatickí a zaujímaví pre nové talenty a YIT k nim rozhodne patrí.
Laik si zrejme vie predstaviť prácu architekta, ale čo presne robí dizajn manažér v developmente?
Riadime dizajn proces od štartu projekcie, keď od nás architekt dostane zadanie, aby mohol započať tvorbu projektu, až po odovzdanie samotnej stavby. Počas tohto času vyhodnocujeme všetky vstupy a výstupy na strane architekta, projektanta, stavby, ako aj investora a sme zodpovední, aby sa produkt uberal správnym smerom.
Teraz pracuješ na ZWIRNe, v akej fáze?
Je to relatívne náročný projekt a venuje sa mu skoro už celý náš tím. Kontrolujeme a manažujeme interné procesy a potom cez Common Data Environment, u nás systém Dalux, komunikujeme s dodávateľmi. Je to systém, ktorý obsahuje celý projekt, je nakŕmený informáciami, modelom, pôdorysmi, majú k nim prístup všetci dodávatelia a zainteresované strany.
V rámci tímu máme rozdelené úlohy. Máme ľudí, ktorí sú veľmi silní v koncepčných fázach, čiže sa venujú prevažne počiatočnému architektonickému návrhu. A potom máme technicky veľmi zdatných ľudí, ktorí majú na starosti proces počas výstavby alebo tesne pred jej začiatkom, keď sa tendrujú jednotlivé komodity.
Pracovná náplň je vcelku pestrá.
Dostane sa tvoj tím aj priamo na stavbu?
V tíme máme ľudí, ktorí trávia niekoľko dní v týždni na stavbe priamo v bunkovisku, ale sú kolegovia, ktorí idú na stavbu iba zriedka, pretože sa venujú konceptom, ktoré sa plánujú roky dopredu. Na naše jednotlivé stavby sa však pravidelne chodíme pozrieť aj ako tím a vymieňame si dôležité skúsenosti.
Začínal si ako člen tímu, dnes ho vedieš. Kedy si sa stal tímlídrom a ako si na to spomínaš?
Tímlídrom som sa stal približne pred dvoma rokmi. Ak si správne spomínam, predtým som dosť vyvíjal proaktivitu aj v nastavovaní rôznych procesných vecí a postupne som preberal aj ďalšiu iniciatívu. Kolega Tomáš, ktorý bol v tom čase náš líder, mal na starosti okrem množstva iných vecí aj niekoľko projektov, ktorým sa potreboval naplno venovať. Spoločne sme sa preto dohodli, že si skúsime pozície vymeniť. Ja som tak dostal príležitosť zdokonaliť sa v manažérskych zručnostiach a ešte väčší priestor na nové nápady.
Okrem svojho tímu dizajn manažmentu máš však na starosti ešte ďalšie dva...
Tímy fit-outov a klientskych zmien majú svojich tímlídrov, čo jednoznačne uľahčuje celkovú koordináciu. Aktuálne pracujeme na lepšom vzájomnom prepojení všetkých troch oddelení. Sú si v podstate celkom príbuzné. Klientske zmeny sa venujú výberom štandardov a možnostiam prispôsobenia bytu predstavám klientov, fit-out zas komplexne zastrešuje predstavy biznisových klientov obchodných a administratívnych priestorov.
Čo máš na svojej práci rád?
Zaujímavé projekty. Jedným takým je aj samotný ZWIRN. Je to veľká výzva a podieľať sa na takom mimoriadnom projekte v rámci Bratislavy je samo o sebe vzrušujúce.
A aj povaha práce je zaujímavá. Dostávam sa do presahov jednotlivých tém, súvislostí a profesií, ku ktorým by som sa kedysi asi ani nepriblížil. Myslím, že v najbližších rokoch sa budem mať stále čo nové učiť. S ľuďmi, ktorými som obklopený, dokážem dosiahnuť veľa práve vďaka kolektívnej skúsenosti.
Čo to pre teba znamená?
Vo YIT sú ľudia, ktorí vedia ísť za cieľom a dať do toho všetko. Myslím si, že títo ľudia u nás majú aj priestor. Sme totiž filozoficky nastavení na otvorenosť akémukoľvek dobrému nápadu, či už s ním príde stážista alebo niekto v senior pozícii. A nazdávam sa, že aj z tohto dôvodu som počas relatívne krátkeho času vo firme dostal možnosť pôsobiť ako tímlíder a manažér.
Spomínal si, že si sa pre YIT rozhodol aj v kontexte budúcnosti a starostlivosti o rodinu. Naplnili sa tieto očakávania?
Musím však priznať, že vtedy som ešte nevidel všetko z pohľadu rodiny. Predsa len, bol som relatívne mladý, čerstvý otec, ktorý nemal reálnu predstavu, čo všetko zahŕňa vychovávať deti a udržať rodinu v dobrej kondícii po všetkých stránkach. Dnes to už pri manželke, dvoch malých deťoch, treťom na ceste a psom začínam tušiť (smiech). Ale musím zároveň povedať, že YIT ako zamestnávateľ mi ponúka veľa ústretových krokov, ktoré riešia mnohé moje životné situácie. Flexibilný pracovný čas alebo práca aj z domu sú pre človeka v dnešnej dobe niekedy nenahraditeľné. Takto viem plnohodnotne pracovať a pritom byť k dispozícii rodine, keď je to potrebné. Zamestnávateľ nám vytvoril podmienky na to, aby rodina nepredstavovala prekážku v kariérnom raste alebo samotnej práci.
Ako to máš prakticky nastavené?
Samozrejme, nič na svete nie je úplne flexibilné, no niekedy sa mi stáva, že keď idem s malým do škôlky, viem byť v ďalšej sekunde už so slúchadlami na mítingu. Prípadne keď nastane situácia, že ho potrebujem vyzdvihnúť zo škôlky ja, viem si určitú prácu adekvátne presunúť aj na iný čas. Dôležitá je tu dôvera zo strany zamestnávateľa a nastavenie vzťahu, ktorý skôr motivuje k tomu, aby človek na čom mu záleží spraviť chcel, a k zodpovednosti.
Aké benefity ešte využívaš?
Dostal som už rôzne finančné bonusy, ktoré máme pri narodení dieťaťa, svadbe či odporučení nového zamestnanca. No vyzdvihol by som aj aktivity, ktoré prinášajú vietor do fungovania tímov, ako napríklad rôzne teambuildingy, akcie na Deň detí či unikátnu možnosť vymieňania si know-how s ostatnými európskymi dcérskymi spoločnosťami YIT.
Každopádne postavenie rodiny vo vzťahu k práci je pre mňa dnes už dôležité. Keď mám choré dieťa a potrebujem s ním zostať doma alebo ísť k lekárovi, nikdy sa mi nestalo, žeby ktokoľvek nemal pre takúto situáciu pochopenie, aj keď možno v danom momente potreboval moju súčinnosť. Mám pocit, že sa snažíme si navzájom vypomôcť a pochopiť jeden druhého. A takýto pocit zázemia je pre mňa sám o sebe benefitom.