Naspäť
  • Susedský život
  • 6.7.2021
  • 3595 pozretí

So susedmi zdieľajú autá už rok a pol. Obyvatelia NUPPU vstúpili do éry ekodopravy

Od novembra 2019 si môžu obyvatelia projektu NUPPU ako prví na Slovensku požičiavať zdieľané autá určené výhradne pre nich. Čakajú ich rovno pred vchodom a nemusia riešiť nič okolo – žiaden servis, čistenie, parkovanie či preberanie a odovzdávanie. Carsharing využívajú v NUPPU najmä mladí ľudia, no potenciál má omnoho širší.

 
Carsharing – pojem, ktorý sa v posledných rokoch skloňuje vo svete aj na Slovensku čoraz častejšie. Ide o službu, v rámci ktorej si viacero ľudí zdieľa auto/autá, a tak ich nemusia sami vlastniť a prevádzkovať. Viaceré európske prieskumy totiž ukázali, že až 95 percent času máme auto zaparkované. Vlastniť ho je pritom pomerne nákladná záležitosť – nielen kúpa, ale predovšetkým prevádzkovanie.

 

Kúzlo „susedského“ carsharingu
Slováci môžu carsharing využívať už niekoľko rokov, ide však o verejne dostupný či „mestský“ carsharing. Funguje tak, že vo webovom prehliadači alebo aplikácii si nájdete najbližšie voľné vozidlo, zarezervujete si ho a pustíte sa do hľadania. Keď ho nájdete, odomknete si ho (zväčša na to stačí smartfón), jazdíte na ňom, a keď ho už nepotrebujete, odstavíte ho v rámci určenej mestskej zóny alebo na vopred stanovenom mieste.

Na rozdiel od toho obyvatelia NUPPU majú o niečo viac pohodlia. Využívať totiž môžu tzv. rezidenčný alebo aj „susedský“ carsharing. Rovnako ako v prvom prípade si auto zarezervujú cez webový prehliadač alebo aplikáciu, no nemusia ho nikde hľadať – čaká ich rovno pred vchodom. K dispozícii majú dve vozidlá značky Suzuki Swift Hybrid, ktoré majú vyhradené parkovacie miesta v rámci rezidenčného projektu.

1F0A5208.jpg

 

Výhodou je aj to, že jazdu vždy začínajú a končia doma – nemusia teda riešiť, ako sa dopravia do mesta alebo z mesta. „Hlavným princípom rezidenčného carsharingu je to, že autá zdieľate iba so svojimi susedmi, čím sa zužuje skupina používateľov a znižuje problémovosť. Okrem toho to podporuje komunitný život,“ vysvetľuje Dušan Chrenko, majiteľ spoločnosti Share Car, ktorá službu v NUPPU prevádzkuje.

 

Minimum starostí
Obyvateľov NUPPU v aute čakajú všetky potrebné dokumenty, ako aj tankovacia karta, ktorou zaplatia účet za benzín. Riešiť nemusia ani to, či ich trasa vedie po cestách prvej triedy – obe autá majú aktuálnu slovenskú diaľničnú známku. Rovnako o servis, umývanie či sezónne prezúvanie vozidiel sa stará Share Car.

Na ako dlho si auto požičajú a kam s ním pôjdu, je na samotných obyvateľoch NUPPU. Žiadne obmedzenia nemajú – stačí, keď v aplikácii zadajú, na ako dlho chcú mať vozidlo zarezervované. Podľa Dušana Chrenka ich väčšina ľudí využíva na krátke jazdy do mesta, no boli už aj takí, ktorí nimi vyrazili na výlet či za rodinou mimo Bratislavu.

IMG_4257.jpg

 

Kto službu využíva?
Za rok a pol, odkedy YIT a Share Car službu v NUPPU spustili, ju podľa slov Dušana Chrenka využívajú najmä mladí ľudia od 25 do približne 40 rokov. Či už slobodní, páry alebo rodiny s deťmi. „Skoro všetko sú to stáli zákazníci – ľudia, ktorí si v rámci svojho životného štýlu vybrali, že nechcú vlastniť vozidlo. Auto pre nich nie je statusová záležitosť ale dopravný prostriedok, ktorý nepotrebujú denne, keďže do práce sa vedia dopraviť aj MHD-čkou, bicyklom či kolobežkou,“ hovorí majiteľ Share Car.

 

Keďže službu v NUPPU spustili iba pár mesiacov pred vypuknutím pandémie koronavírusu, podľa Dušana Chrenka ešte len čaká na plné využitie. „Predpokladám, že po uvoľnení pravidiel sa ľudia vrátia k cestovaniu a záujem sa zvýši. Ak sa v rámci nového normálu zvýši podiel práce z domu, možno si dokonca viac ľudí uvedomí, že auto vlastniť nepotrebuje,“ uzatvára Chrenko.