Naspäť
  • Susedský život
  • 8.6.2021
  • 4059 pozretí

Doprava budúcnosti? Zdieľané auto za „pár drobných“

Ak chcete ísť napríklad na výlet či za rodinou do iného mesta, vytiahnete mobil, v aplikácii si zarezervujete auto a jednoducho si ho požičiate. Zvyšok času nemusíte riešiť jeho parkovanie, servis, poistku ani nič ďalšie. Takto nejako by sa dal opísať princíp carsharingu, teda zdieľania áut, ktoré je aktuálne trendom v Európe a ktoré sme priniesli aj obyvateľom ružinovského NUPPU. Pozreli sme sa na to, koľko človek ušetrí, ak auto nevlastní a jazdí na zdieľanom.

Koľko nás vlastne stojí auto?

 

Pri rozhodovaní sa o kúpe auta je pre väčšinu ľudí najzásadnejšou informáciou jeho cena. Samotnou kúpou sa však náklady za auto nekončia, priam naopak – len sa začínajú. Platiť musíte benzín, poistenie, každé dva roky STK, diaľničnú známku, pravidelné kontroly, výmenu pneumatík, umývanie a, samozrejme, akonáhle sa pokazí alebo vám ho niekto poškodí, platíte opäť.

Ak si teda kúpite aj nové, nie príliš drahé auto za napríklad 13 450 eur (cena za Suzuki Swift začiatkom roka 2021), za ďalších 14 rokov doň podľa Dušana Chrenka, majiteľa spoločnosti Share Car, investujete ďalších približne 20 900 eur. Spolu vás teda vlastné auto aj s prevádzkou vyjde na približne 34 350 eur. Zahrnutý je v tom pritom iba štandardný servis (výmena oleja, filtrov), zimné a letné pneumatiky, diaľničná známka, poistenie a palivo na spomínaných 14 rokov. A prečo práve 14 rokov?

Podľa Európskej asociácie výrobcov automobilov je totiž priemerný vek vozidla na Slovensku práve 14 rokov. Ak by ste si ale auto nechali takto dlho, je pravdepodobné, že by vás v konečnom dôsledku vyšlo ešte viac – potrebné by boli zrejme rozsiahlejšie servisné práce ako len tie štandardné. Vo výpočte nákladov za auto rovnako nie sú zahrnuté náklady na parkovanie, ktoré sú hlavne v Bratislave pomerne vysoké – či už si platíte za súkromné parkovacie miesto, vlastnú garáž alebo rezidentskú kartu.

IMG_4262.jpg

 

Väčšinu času stojí na parkovisku

 

Hoci je auto pomerne drahá záležitosť, väčšinu času ho jeho majitelia aj tak nepoužívajú. Obzvlášť v prípade, ak žijú v meste, akým je Bratislava. „Viaceré dopravné prieskumy a štúdie ukázali, že až 95 percent času máme autá zaparkované a iba 5 percent času ich skutočne používame,“ vysvetľuje Chrenko.

V takom prípade sa dá vypočítať, že v deň, ktorý auto použijete, zaň zaplatíte približne 134 eur (ak rátame so spotrebou 6 litrov na 100 km). A to aj v prípade, ak potrebujete iba vybehnúť na väčší nákup či odviezť kamaráta domov. „Na rozdiel od toho za zdieľané auto, ktoré by ste si zobrali napríklad na 2 hodiny a najazdili by ste na ňom 20 kilometrov, by ste zaplatili 8,8 eura. Práve v tomto spočíva podstata carsharingu. Za auto neplatíte fixne, ale iba vtedy a iba toľko, koľko prejazdíte,“ dodáva Chrenko.

 

Nie je to len o peniazoch

 

Dôvodov, prečo sa niektorí ľudia rozhodnú nevlastniť auto a radšej si ho v prípade potreby požičajú, je viac ako len finančná úspora. Mnohým vyhovuje predovšetkým to, že nemajú starosti. Napríklad spomínané parkovanie v mnohých mestách nemusíte platiť paušálne, no musíte potom rátať s istou mierou nepohodlia – nekonečné hľadanie voľného parkovacieho miesta po dlhom dni v práci vie byť veľmi nepríjemné.

Rovnako návšteva servisu či riešenie toho, kedy už vymeniť letné pneumatiky za zimné a naopak, môže byť pre niektorých ľudí zaťažujúca.

Najčastejším dôvodom pre využívanie zdieľaného auta je však podľa Dušana Chrenka práve životný štýl. Mnoho najmä mladých ľudí, ktorí bývajú v meste, dnes už auto nielen že nepotrebuje, ale dokonca nechce mať. Snažia sa žiť ekologickejšie a menej toho vlastniť.

1F0A5133.jpg

 

„Väčšina zákazníkov je stabilných a sú to zväčša ľudia vo veku 25 – 35 rokov, teda mladší pracujúci ľudia. Nepotrebujú chodiť do práce autom, využívajú radšej MHD alebo bicykel a auto si požičajú, keď potrebujú spraviť napríklad väčší nákup, vyraziť si na výlet za mesto alebo niečo podobné,“ vysvetľuje Chrenko.

 

Carsharing valcuje Európu a svet

 

V posledných rokoch sa stal carsharing v európskych metropolách veľmi populárny, a to najmä medzi generáciou mileniálov. Tí už postupne prestávajú vnímať auto ako spoločenský status a majú ho iba na presun z bodu A do bodu B.

Výskumná agentúra Frost & Sullivan predpokladá, že do roku 2025 bude carsharing využívať celosvetovo až 36 miliónov ľudí. Už dnes podľa jej odhadov využíva zdieľané autá ako alternatívu vlastných áut približne 16 miliónov ľudí.