Menu
Naše projekty
Nájdenie nájomníkov, podpísanie zmluvy, zariadenie bytu, povinné registrácie, opravy pokazených vecí. To sú len niektoré z povinností, ktoré ako prenajímateľ bytu máte. Ak ale vlastníte byt od YIT, ktorý chcete prenajať, po novom to všetko za vás môže prebrať tamojšie Oddelenie predaja. Jeho špecialistka Jana Králiková nám porozprávala, čo všetko pre klientov robia aj s akými najbizarnejšími požiadavkami za nimi nájomníci chodia.
Predstavme si, že som si ako investíciu kúpila byt od YIT a chcem ho prenajať. Ak na to oslovím vás, čo všetko mi viete zabezpečiť?
V podstate všetky úkony súvisiace s prevádzkou nehnuteľnosti, na ktoré nám udelíte splnomocnenie. Už pred samotným odovzdaním bytu do užívania ho vieme v spolupráci s našimi partnermi zariadiť, aby bol včas pripravený pre prvého nájomníka. Ďalej je to celá administratíva, povinné registrácie, pripojenie elektriny, internetu, TV, pravidelné kontroly, opravy a údržba bytu, upratovanie, kontakt s dodávateľmi a účasť na domových schôdzach. Samozrejmosťou je aj inzercia bytu na prenájom, obhliadky so záujemcami, podpis nájomnej zmluvy a komunikácia s nájomníkom.
Jana Králiková
Aké povinnosti zostávajú na mne ako majiteľovi?
Ako sa vraví, only death and taxes 😊. Ak klient byt prenajíma, jeho povinnosťou je uviesť túto skutočnosť v daňovom priznaní. To podáva sám. Je taktiež zodpovedný za úhrady potrebných platieb a faktúr, avšak ak si zriadi účet špeciálne na účely prenájmu, vieme ho odbremeniť aj od týchto povinností.
Čo to presne znamená?
Klient si v banke založí nový účet – pokojne nejaký bezplatný, ktorý si vie zriadiť aj online – a ten používa iba na účely prenájmu. Chodí mu naň nájomné, no nič iné, teda žiadna výplata či iné príjmy. Ak nám zverí k účtu prístup, postaráme sa o to, aby každý mesiac odišli včas platby za elektrinu, internet, vodu a všetky ostatné náklady, ktoré s bytom súvisia. Majiteľ tak má lepší prehľad o všetkých financiách týkajúcich sa daného bytu a jednoduchšie sa mu potom robí aj daňové priznanie, keďže presne vidí, aký zisk v danom roku z bytu nadobudol.
Čo sú najnáročnejšie alebo najotravnejšie starosti okolo prenájmu bytu, s ktorými ľudia potrebujú pomôcť?
Určite sem spadá nutná prítomnosť pri opravách či montáži nábytku, ďalej, samozrejme, komunikácia s nájomníkmi, ktorá dokáže byť niekedy náročná. Ak prenajímate byt, musíte rátať s tým, že vám bude nájomník volať vždy, keď sa niečo stane – ak sa napríklad vymkne, vyhodí poistky alebo niečo podobné. Mne napríklad volajú ľudia často aj s tým, že nevedia vymeniť žiarovku. Samozrejme, môžete im ako majiteľ aj nezdvihnúť alebo to nechať na nich, no zvyšujete tak pravdepodobnosť, že nájomník nebude spokojný, odíde a vy budete musieť hľadať ďalšieho. Ak prenajímate byt cez YIT, nájomník so všetkými takýmito problémami volá priamo nám a my ich aj rovno riešime.
Pre koho je takáto služba vhodná? Kto sú ľudia, ktorí vás oslovujú?
Najčastejšie sú to ľudia, ktorí byt kúpia cielene ako investíciu. Teda v ňom nechcú bývať, iba ho prenajať. Alebo ľudia, ktorí si kúpia väčší byt a ten menší si chcú nechať. Výhodná je táto služba buď pre ľudí, ktorí majú náročné zamestnanie a nemajú čas hľadať nájomníkov a potom sa o nich starať, alebo ľudí, ktorí to ani nemajú ako spraviť, pretože bývajú v zahraničí či na druhej strane republiky. Aj takíto ľudia nás oslovujú.
Obracajú sa na vás aj klienti, ktorí už v minulosti byt súkromne prenajímali, no mali negatívne skúsenosti?
Takúto skúsenosť zatiaľ nemáme, ale mali sme prípad, keď si pán prenajal byt cez realitnú kanceláriu, zaplatil províziu a o mesiac sa dozvedel, že musí byt opustiť, pretože sa ho majiteľ rozhodol predať. Vlastnú zmluvu v rukách nemal a realitná agentúra nezdvíhala telefón. Toto sa u nás nestáva.
Aký je rozdiel medzi tým, keď sa človek rozhodne prenajať svoj byt cez YIT a keď cez realitnú kanceláriu?
Realitné kancelárie klientovi pomôžu iba s nájdením nájomníka a nájomnou zmluvou. Všetky ďalšie starosti, ktoré sme už spomínali – od komunikácie s nájomníkom až po účasť na domových schôdzach – zostávajú na majiteľovi. Výhodou prenájmu cez YIT je aj to, že prenajímame byty, ktoré sme sami postavili. Samotný byt aj celú budovu preto poznáme lepšie ako ktokoľvek iný. Ak teda aj nastane problém, vieme ho jednoduchšie vyriešiť, keďže máme priamy kontakt na dodávateľov a podporu našich oddelení.
Čo ak nájomník v byte niečo zničí alebo pokazí? Vyriešite aj toto?
Takýmto situáciám sa snažíme, samozrejme, predchádzať vhodným poučením každého nájomníka o starostlivosti o byt. Ak sa však niečo pokazí, situáciu sa snažíme vyriešiť čo najskôr a k spokojnosti všetkých strán.
Aký je o službu záujem?
Ihneď po jej spustení sme zaznamenali enormný záujem. Niektorí klienti sa priznali, že na službu už dlhšie čakali, a ocenili, že majú možnosť ju využiť.
Podľa čoho určujete výšku nájmu?
Vždy v spolupráci s majiteľom bytu. Zistíme najskôr, akú sumu by si predstavoval, a následne ju korigujeme podľa aktuálnej ponuky na trhu, hlavne podľa ponuky v danej lokalite.
Preverujete si nájomníkov predtým, ako ich majiteľovi odporučíte?
Áno, samozrejme. Už počas prvej obhliadky bytu sa od potenciálnych nájomníkov snažíme zistiť základné informácie – hlavne ich zázemie, pracovný pomer a podobne. Ak už v minulosti bývali v prenájme, tak si u predošlého prenajímateľa zisťujeme referenciu.
Poskytujete službu aj pre krátkodobý prenájom alebo iba dlhodobý?
Zameriavame sa na dlhodobý prenájom.
O aké veľké byty je najväčší záujem?
Tak ako pri predaji sú v kurze najmä 2-izbové byty, následne 1-izbové a potom 3-izbové. O prenájom majú totiž záujem najmä dvojice alebo single ľudia. Rodiny zvyčajne riešia bývanie vo vlastnom, preto sa väčšie byty prenajímajú ťažšie. Neznamená to však, že je to nemožné. Klientov ale v takýchto prípadoch upozorňujeme, že hľadanie nájomníka buď potrvá dlhšie, alebo budú mať nájomníkov viac – napríklad skupinu študentov. To už si ale musí zvážiť samotný majiteľ bytu, do ktorej možnosti chce ísť.
Keď pre klienta zariaďujete byt určený na prenájom, podľa čoho sa riadite? Ako napríklad vyberáte štýl, v ktorom bude zariadený?
Vypočujeme si želania a názor klienta a snažíme sa nájsť kompromis. Klienta usmerníme, aby zariadenie bytu bolo zvolené tak, aby sme sa trafili do vkusu väčšiny. Prírodné neutrálne farby, kvalitné materiály, praktickosť a dostatok úložných priestorov sú zárukou toho, že sa byt bude nájomníkom páčiť a budú sa v ňom cítiť dobre. Dáme aj na rady našich skúsených obchodných partnerov. Byt si, samozrejme, môžu prispôsobiť nájomníci už svojimi doplnkami vo farbách, ktoré sa im páčia.
Čo ak je byt už zariadený, upravujete ho nejako?
Ak je to potrebné, snažíme sa byt vždy dozariadiť tak, aby v ňom nájomník mal všetko, čo pre život potrebuje. Ľudia dnes očakávajú, že si do bytu prinesú iba svoje oblečenie a môžu bývať. Nechcú si samostatne dokupovať mikrovlnku či práčku.
Aký je dnes vo všeobecnosti záujem o prenájom v Bratislave?
Tak ako pri predaji ani pri prenájme necítime vzhľadom na súčasnú pandémiu výraznú zmenu. Dopyt po prenájmoch stále trvá, veľa ľudí pracuje na home office. Byty sa tak stávajú našimi kanceláriami, reštauráciami či fitness centrami.
Bude to takto pokračovať aj naďalej?
Veríme, že áno. Najmä mladí ľudia dnes už necítia potrebu veci vlastniť alebo bývať celý život v jednom či dvoch bytoch, ale voľne sa pohybovať a pritom sa nezadlžovať na celý život. V tomto prípade sa teda stále oplatí kupovať investičné byty, ktoré sa neustále zhodnocujú a s ktorými vďaka službe správy bytov nemáte starosti. Rovnako veľká časť mladých ľudí stále býva v podnájmoch aj preto, že by im banka nedala hypotéku, respektíve by dostali len časť finančných prostriedkov.
Viac informácií o službe nájdete tu.