Menu
Naše projekty
Obľúbený dopravný prostriedok, ale aj fotogenická súčasť mnohých miest, ktoré by bez nej stratili niečo zo svojho šarmu. Električka koľajami pretkáva ulice svetových metropol a neodmysliteľne patrí aj do Bratislavy.
Kde vo svete je najznámejšia električka? Pokojne by sme sa stavili, že väčšina z vás odpovie, že v San Franciscu. A máte nepochybne pravdu. Kopcovitými ulicami sa vo vozňoch vozia radšej turisti, než domáci. Rodáci priznávajú, že súpravy sú pomalé a neefektívne. Bez nich by to však nebolo ono. Kolorit mesta dotvárajú už od roku 1873. Zaviedli ich ako náhradu za konské povozy. Kone totiž nevládali ťahať vozy do strmých kopcov. Každý rok odvezú až sedem miliónov návštevníkov. A niet sa čomu čudovať. Veď kto by si chcel nechať ujsť výhľad na legendárny Alcatraz priamo spomedzi koľají?
Ale poďme späť do Európy. Hoci majú obyvatelia Lisabonu k dispozícii metro, autobusy a množstvo taxíkov, na svoje žlté električky nedajú dopustiť. Najslávnejšou z piatich liniek sa postupne stala linka číslo 28. Jej trasa sa prepletá uličkami historického centra a ponúka pohľad na všetky dôležité pamiatky. Využívajú ju opäť najmä turisti. Môžu si ju dokonca aj prenajať. Do jedného vagóna sa zmestí asi 20-členná skupina.
Viete, čo majú spoločné Hong Kong, egyptská Alexandria a britské mesto Blackpool? Neveríme, že ste si tipli správne. Veď komu by už zišli na um poschodové električky? Ulice na troch kontinentoch však skutočne brázdia dvojkoľajové „double-deckre“. V Blackpoole na severozápade Anglicka existuje dokonca aj letná verzia – dvojposchodová električka – kabriolet. Tieto vozidlá sú však historické a mesto ich používa pri špeciálnych príležitostiach. Podľa hongkongských vodičov električiek dokonca pomenovali druh rýchleho občerstvenia. V minulosti, keď vodiči nemali poriadnu prestávku na obed, jedávali za volantom. Po jedlo si zvykli odskočiť práve v čase, keď električka stála na červenej. Podľa toho sa v minulosti miestnemu rýchlemu občerstveniu hovorilo red light meal – „jedlo na červenú“.
Zoznam kuriozít zo sveta električiek by nebol kompletný bez tej z nemeckého Wuppertalu. Nemôže sa síce pochváliť dvoma podlažiami, ale výnimočná je tým, že namiesto jazdenia po koľajniciach na nich visí. Koncom 19. storočia, keď električku navrhli, mesto bojovalo s preľudnením, ktoré spôsobil priemyselný boom. Ulice boli preplnené, na električku nebolo miesto – metro sa pre kamenisté podložie postaviť nedalo. Koľajnice aj vagóny teda zavesili nad rušné cesty a najmä nad rieku. Podľa domácich je električka aj po vyše storočí najrýchlejší dopravný prostriedok, ktorý v meste denne prepraví viac ako 80-tisíc cestujúcich.
Vysvietené vagóny, ktoré dotvárajú atmosféru Vianoc, historické električky, z ktorých počas letných večerov zaznieva charleston. To všetko sa dá vidieť v uliciach Bratislavy.
Koncert Funny Fellows v historickej električke v Bratislave
Pozornosť určite pritiahne aj projekt občianskeho združenia UM. Vyradenú električku totiž prerába na maličkú koncertnú sálu, kino alebo aj galériu. T3 – kultúrny prostriedok, ako aktivisti električku nazvali, skultúrni priestor, ktorý bol už v minulosti pre koľajovú dopravu kľúčový. Neďaleko totiž stojí stanica konskej železnice – významná bratislavská pamiatka – a rezidencia STEIN2, ktorej budete mať na električku blízko a to takpovediac, na všetky smery. Na dosah je totiž hneď niekoľko liniek. A ak koľajnice nepostačia, oblasťou vedú cyklotrasy. Doprave v Bratislave teda možno (električka) zvoní na lepšie časy.