Menu
Naše projekty
Nič vás nezastaví. V Astane, hlavnom meste Kazachstanu a momentálne aj v hlavnom meste inovácií sa na niektorých úsekoch ciest premiestnite autom, pešo alebo bicyklom bez zastávok na semaforoch. Nie že by ich tam nemali. V rámci svetovej výstavy Expo 2017 namontovalo mesto na kľúčové dopravné uzly inteligentné semafory, ktoré reagujú na potreby dopravnej situácie. Monitorujú plynulosť premávky, samostatne zapínajú takzvanú zelenú vlnu a zbierajú dáta, ktoré potom vyhodnocujú zamestnanci mestského dopravného strediska.
Ako zbaviť mestá dopravnej zápchy je pre urbanistov, developerov a dizajnérov takpovediac „otázkou za milión“. A nielen pre nich. Ktorý vodič by po tom netúžil? Alebo ktorý cyklista by si neprial cyklochodníky, na ktorých sa dostane z miesta A do miesta B bez zosadania z bicykla a pritom bezpečne? K týmto úplne legitímnym požiadavkám pribúdajú aj požiadavky na to, aby bola doprava ekologickejšia. Nabíjacie stanice pre elektromobily a elektrické bicykle pri tom nie sú už ani u nás novinkou. Ako sú na tom s riešením výziev v doprave svetové veľkomestá, a ako napríklad naša Bratislava?
Amsterdam vás navedie, kadiaľ ísť
Keď do Amsterdamu náhodou neprichádzate na bicykli, na diaľnici vás vítajú digitálne obrazovky, ktoré zobrazujú mestský obchvat s výjazdmi. Je na nich zreteľne vidieť, kde sa tvoria zápchy, a ktorým miestam sa je lepšie vyhnúť. Ďalšie digitálne tabule informujú o čase, za koľko prejdete ktorým úsekom. Mesto chce čoskoro ponúknuť možnosť spárovať systém priamo s GPS v autách, aby si vodiči najvhodnejšiu cestu vybrali ešte skôr, než sa k odbočkám vôbec dostanú. Podobné možnosti majú aj obyvatelia a návštevníci Londýna. Nie však prostredníctvom digitálnych obrazoviek, ale prostredníctvom aplikácie. Okrem situácie na cestách sa dozviete informácie o metre, vlakoch, autobusoch, či riečnej doprave. Nezabúda ani na chodcov a cyklistov a ak chcete, môžete si cez ňu privolať taxík.
Barcelona vám pomôže zaparkovať
Z Barcelony sa stalo laboratórium. V niektorých mestských častiach testujú vychytávky, ktoré môžu neskôr zaviesť do celého mesta, ak sa osvedčia. Aplikácia vás navedie, kam zaparkovať. Sieť kamier a senzorov na parkovacích miestach sníma situáciu v reálnom čase. Informácie sa cez internet dostávajú do riadiaceho strediska, v ktorom ich kontrolujú, ale zároveň putujú aj priamo do aplikácie, ktorú môžu využívať šoféri. Nájsť parkovacie miesto pri Sagrada Familia alebo neďaleko slávneho Park Güells Gaudího výtvormi by už nemal byť problém.
Štokholm vás „skasíruje“, ale na dobrú vec
Od pol siedmej ráno do pol siedmej večer sa bežným autom do Štokholmu zadarmo nedostanete. Musíte zaplatiť cestnú daň, ktorá sa líši podľa času príjazdu do mesta – v špičke je najvyššia. Výnimku však majú viaceré vozidlá. Autobusy, taxíky, sanitky ale ani autá na ekologický pohon platiť nemusia. Štokholm za dva roky používania tohto systému znížil počet áut na svojich cestách o štvrtinu, teda o celý milión. Mesto pritom denne na mýte vyzbieralo asi 300-tisíc dolárov, ktoré vrátilo do dopravného systému.
V Bratislave vám ukážeme, ako jazdiť ekologickejšie
Podobné prepracované dopravné riešenia, ako majú európske metropoly na Slovensku síce zatiaľ nemáme, trúfame si však povedať, že aj tu svitá na lepšie časy. V posledných rokoch staviame v Bratislave čoraz väčšie a odvážnejšie projekty. Ako developeri sme sa stali súčasťou širšieho problému s dopravou v hlavnom meste a v našich projektoch na ne aj odpovedáme. Príkladom je ekologický prístup k doprave v projekte STEIN2. Rezidencia neďaleko Račianskeho mýta bude disponovať parkovacími miestami s nabíjacími stanicami pre elektromobily, ktoré si zákazníci môžu zakúpiť ako nadštandard. Projekt má navyše výborné napojenie nielen na dopravné uzly mesta, ale aj na cyklotrasy, takže svojich budúcich obyvateľov motivuje k tomu, aby auto nechali doma. S parkovaním problém mať nebudú, keďže STEIN2 má vlastné garáže. Priľahlé ulice tak nezaťaží príliv áut stojacich na chodníkoch.
Bratislavský magistrát dopravnú sieť postupne modernizuje. Opravuje zastávky električiek, na ktorých pribúdajú digitálne tabule, vynovuje vozový park a rozširuje sieť o nové trasy. Električkou sa do Petržalky po prvý raz Bratislavčania odviezli pred rokom. A čoskoro by sa ňou mali dostať aj ďalej. Električky by mali po nových petržalských koľajach premávať najneskôr od roku 2020.
Cesty bez zápch, dostatok voľných parkovacích miest, udržiavané cesty i chodníky – sen o ideálnej doprave v mestách na Slovensku sa nám napĺňa postupne. Stále však trávime na cestách menej času ako mnohí ostatní Európania. Podľa štatistík sa väčšina Slovákov dostane do práce za menej než hodinu. Česi oproti tomu cestujú až 76 minút a Poliaci dokonca dvakrát toľko – viac ako 140 minút.